Lanovka .

Lanová dráha bola projektovaná v roku 1966 – TRANSPORTA n.p. Chrudim.Výrobca a dodávateľ zariadenia – TRANSPORTA n.p. Chrudim.Lanová dráha bola uvedená do prevádzky v roku 1970.V roku 1982 bola urobená výmena rámov batérií kladiek a v roku 1991 sa urobila rekonštrukcia pohonu (TATRAPOMA Kežmarok – JRD Spišská Belá).Posledný rok prevádzkovania lanovej dráhy – 1993.Lanová dráha ZOBOR je teraz od roku 1993 MIMO PREVÁDZKY.

 

 

Pomník.

 

Pomník na Zobore bol postavený podľa projektu Júliusa Berczika (Berczik Gyula), ktorý bol autorom všetkých siedmich miléniových stĺpov. Na jeho stavbu bolo použitých 344 žulových blokov, ktoré pochádzali až zo Sedmohradska a doputovali do Nitry po železnici. Stĺp dotvárali štyri orly, ktoré boli vytesané z carrarského mramoru. Pomník začali stavať 13. apríla 1896 a slávnostne ho odhalili 30. augusta toho istého roku.

Išlo o pamätník, ktorý mal pripomínať 1000 rokov od vzniku Uhorska a bol postavený v roku 1896 spolu s ďalšími šiestimi, ktoré boli počas tzv. miléniových osláv vztýčené v rôznych kútoch Uhorska. Svojich súrodencov tak mal v Mukačeve (dnešná Ukrajina),Pusztaszeri (dnešné Maďarsko), Pannonhalme ( Maďarsko), Zemune (dnes časť Belehradu, Srbsko), Brašove ( dnešné Rumunsko) a jedného bračeka mal ešte na Slovensku, na legendami opradenom Devíne.

Dnes však môže turista – návštevník zhliadnuť už iba torzo tohto monumentu. Svoju dnešnú podobu získaval počas plynutia historického času, keď sa na jeho súčasnom vzhľade podpisovalo striedanie štátnych útvarov a režimov.

Už 8. februára 1921 dali pod štvorhranný pylón nálože československí legionári, s úmyslom odstrániť symbol nenávideného Uhorska. Pre nedostatok výbušniny nezdemolovali celý pomník, odniesol si to len pylón a sochy orlov.

Pri príležitosti 10. výročia vzniku ČSR osadili na torzo pamätníka železný stožiar, na ktorý upevňovali až do rozdelenia republiky československú zástavu pri príležitosti Dňa slobody.

V roku 1929 umiestnila Slovenská liga na podstavec pamätnú kovovú tabuľu, na ktorej bol vyrytý citát Jána Kollára. V roku 1930 tabuľu demontovali a zhodili dole zo Zobora. Zaujímavé je, že na pamätník sa striedajúce režimy okrem iného aj podpisovali a zaznamenávali tak odkaz aj ďalším generáciám.

No a v ničení a v podpisovaní žiaľpokračuje aj dnešná generácia.

 

 

Vysielač.

V 80.tych rokoch 20.teho storočia bol na Zobore postavený priehradový stožiar, z ktorého bol šírený televízny signál. Významná kóta sa používala aj ako dôležitý uzol RR trás a tak výstavba komunikačnej veže začiatkom 90.rokovbola logická. Železobetónová veža bola dokončená v roku 1993 a patrí tak k najnovším zariadeniam svojho druhu u nás.Výška veže je 64 m, z toho samotná anténa meria 11,5 m a váži 2,5 tony.Pri rozmachu FM vysielania bol signál šírený z pôvodného stožiara, po vybudovaní veže, ktorá slúži i ako prevádzková budova, sa začalo vysielať z antén na jej vrchole.